O projekcie

Innowacyjność projektu

Widok stoiska do badania procesu przygotowania mieszanki



Zjawisko wirującej detonacji w zastosowaniu do procesu spalania ciekłych mieszanek paliwowych jest badane w kilku wysokospecjalizowanych jednostkach naukowych na całym świecie. Prace z tego zakresu publikowane są przez Rosjan, Polaków, Japończyków, Francuzów, Chińczyków oraz Amerykanów i stanowią know-how w tej dziedzinie nauki. Przejście z badań ze skali mikro do makro i próba budowy silnika działającego w oparciu o zjawisko wirującej detonacji jest prawdopodobnie pierwszym światowym eksperymentem. Obszary tematyczne i zagadnienia, które mają być przedmiotem badań naukowych projektu zostały wybrane na podstawie diagnozy potrzeb rynku oraz oceny popytu wśród potencjalnych odbiorców, czyli rzeczywistego zainteresowania ze strony przemysłu lotniczego.

Zakres przedmiotowy projektu znajduje się w obszarze zainteresowania przodujących firma silnikowych nie tylko w Polsce, ale i na całym świecie. Główną bowiem zaletą omawianego rozwiązania jest możliwość zmniejszenia wymiarów nowych silników odrzutowych, a zatem jednoczesne zmniejszenie ich masy i kosztów produkcji, co jest głównym wyzwaniem stojącym przed konstruktorami współczesnych silników lotniczych. Proponowany projekt może być pierwszym krokiem w kierunku opracowania polskiej specjalności tj. silników lotniczych wykorzystujących detonację wirującą. Rozwój podstaw tej technologii będzie impulsem do jej implementacji w rozwiązaniach komercyjnych. Dzięki stworzeniu bazy rozwojowej silników detonacyjnych w Polsce polski przemysł może stać się w krótkim czasie światowym liderem w tej dziedzinie. Będzie to możliwe dzięki dobrej współpracy na linii ośrodki naukowe - instytuty przemysłowe - przemysł, gdzie już obecnie polskie laboratoria są wiodącymi ośrodkami w badaniach nad zastosowaniem detonacji w napędach lotniczych i kosmicznych.

 

Rynek zbytu dla własności intelektualnej powstałej w projekcie jest zapewniony poprzez atrakcyjność: zastosowania praktycznego systemu, tj. podniesienie sprawności silnika, obniżenie emisji toksycznych składników spalin i gazów cieplarnianych, uproszczenie konstrukcji, zmniejszenie jego masy oraz obniżenie kosztów jego wytwarzania; mechanizmu działania nowego silnika - brak na rynku rozwiązań w tym zakresie, co stwarza możliwość opracowania produktu, który praktycznie nie będzie miał konkurencji.

 

Czas realizacji projektu:
1.01.2010 - 31.03.2014

Wartość projektu:
12 733 923 zł z EFRR 10 823 834,55